
Nye säljaren Jonas blickar västerut
Jonas Eriksson från Karlshamn är en av tre nya säljare på IQITA och kommer att förstärka bolagets närvaro i västra Blekinge. Jonas har lång erfarenhet av försäljning av flera produkter och tjänster som ingår i IQITAs affärsområden och poängterar vikten av nära och bra samarbete mellan sälj och service.
– För mig har alltid hög nivå på kundservice varit viktigt och på det området tycker jag att IQITA ligger långt före de flesta aktörerna i branschen, säger Jonas.
– Jag har tidigare varit kollega med Jonas och vet vad han går för. Han kommer att ta väl hand om våra kunder helt enligt de ambitioner som präglar vårt team, säger Kenny Midenhag, försäljningschef på IQITA.
Efter ekonomistudier började Jonas sin yrkesbana med jobb på bank och därefter revisionsbyrå. Eftersom han inte trivdes fullt ut var han inte sen att tacka ja när han blev erbjuden ett jobb som säljare på Kontorslandslaget i Karlshamn. Efter ett par jobbyten inom samma bransch och en sejour på ett företag som erbjöd fikalösningar till företag, inleddes en dialog med IQITA och inom kort föll alla bitar på plats.
– Det kändes som ett lätt val. På IQITA är det snabba beslutsvägar och samarbetet mellan sälj och service är nära och väl fungerande. Här är det laget före jaget som gäller och alla hjälper varandra så gott de kan, säger Jonas.
GOTT RYKTE
Jonas berättar vidare att hans tidigare erfarenhet av IQITA, utan att ha känt till dem alltför väl, alltid varit väldigt bra. Han menar att de har väldigt gott rykte och att det ofta relateras till engagemang och hög servicenivå.
– Det passar mig perfekt och jag hoppas och tror att jag kan bidra med ytterligare smörjmedel. Springer man den där extra milen eller gör det där lilla extra för en kund stannar det lätt kvar i minnet hos dem, säger Jonas.
FÖRÄNDERLIG BRANSCH
Att alltid vara på tå och ha örat mot rälsen ser Jonas som en av sina styrkor och den ser han också hos IQITA. I en så pass utvecklingsintensiv bransch är det av ännu större vikt.
– Förändringar kommer, det kan man vara helt säker på. I IT-sektorn går utvecklingen ruskigt fort och då gäller det att vara så förberedd som möjligt vilket jag tycker att man jobbar hårt med på IQITA, menar Jonas.
Men det gäller också att ha is i magen och sålla klokt. Som exempel pekar han på att print inte försvann trots olyckskorpars kraxande.
– Här gjorde IQITA ett smart val och fortsatte satsa på skrivarlösningar på kontor och utrustning för tryckproduktion. Framför allt på tryckerisidan har man hjälpt kunder att ta täten genom den satsningen.
XEROX LEDANDE INOM PRINT
Jonas berättar att han ser fram emot att erbjuda Xerox produkter när det gäller skrivarlösningar.
– Säljer jag en Xerox-maskin vet jag med stor säkerhet att den kommer att fungera som utlovat och att kunden blir nöjd, säger Jonas.
Även Torgny Månsson, vd på IQITA, som har imponerande 30 års erfarenhet(!) inom försäljning av skrivarlösningar och digitala tryckpressar, menar att valet av vilka maskiner han vill erbjuda alltid varit lätt.
– Xerox har enligt mig ända sedan starten varit ledande på alla plan. Jag har alltid kunnat känna mig trygg med att Xerox maskiner är bästa valet både när det gäller tryckkvalitet, driftsäkerhet och service. Det blir också ett enkelt val för kunderna att fortsätta med Xerox vid nyinvesteringar, de vet att de får prylar som fyller deras behov fullt ut, konstaterar Torgny.
IVRIG ATT KOMMA IGÅNG
Efter ett par veckors introduktion känner Jonas sig väldigt pepp på att komma igång på allvar.
– Jag känner redan att det är ett gott gäng jag ansluter till. Jag har ett stort kontaktnät och det känns bara bra att det står IQITA på mitt visitkort när jag nu ska ut och hälsa på dem.
GOLF OCH SKÄRGÅRD
På fritiden tar Jonas gärna en golfrunda med kompisar eller en tur med båten tillsammans med familjen.
– Jag älskar skärgården och har svårt att välja något annat om vädret är fint, avslutar Jonas.